Thursday, December 22, 2011

Penyejuk Qolbu penambah semangat


Perintah ibadah atau amal soleh berkaitan dengan iman dan taqwa. Amal ibadah itu adalah amal yang akan menyuburkan iman dan taqwa. Orang beriman dan taqwa, cinta mereka kepada amal soleh dan ibadah teramat akrab dan luar biasa, bak kata cinta antara jejaka dan dara, tidak mungkin dipisahkan. Begitulah juga orang-orang beriman, mereka bersedia berkorban apa saja karena Allah, Rasul-Nya dan Islam. Mereka bersedia menjunjung nilai atau segala perintah Allah S.W.T. dan ajaran Islam untuk mencapai kemajuan dan kejayaan hidup.
 
Bahkan, orang-orang beriman dan bertaqwa siap untuk berkorban. Berkorban waktu, tenaga, ilmu, harta, uang , jiwa , raga, fikiran berkorban kepentingan pribadi dan juga perasaan. Dan berbagai bentuk pengorbanan lain. Inilah, gambaran kehidupan orang-orang beriman yang sebenarnya. Mereka termasuk golongan orang-orang yang benar-benar berkorban dan berjihad. Berjihad dan berkorban demi untuk mencapai kemajuan, kejayaan, kebahagian hidup yang diridhai Allah S.W.T. di dunia dan juga di alam akhirat nanti.
 
Tanpa pengorbanan ini. Kita akan gagal , pelajar akan gagal, guru akan gagal, pedagang akan rugi, orang kaya akan bangkrut, petani dan nelayan tidak mungkin maju, pekerja tidak bersemangat atau lemah, rumahtangga akan runtuh, masyarakat bisa terpecahbelah dan negarakita mungkin akan terus dijajah.

No comments:

Post a Comment